Elever mødes om Nolde-kunst på tværs af grænsen
Lagt på artlinks.dk den 15-03-2016 af ARTmaster
Nyt grænseoverskridende undervisningsforløb i Tønder Kommune og Kreis Nordfriesland får Interreg-støtteDen verdensberømte grænselandskunstner Emil Nolde og hans kunst bliver det centrale omdrejningspunkt, når omkring 500 danske og tyske skoleelever i 4.-5. klasse mødes for at arbejde sammen i et nyt grænseoverskridende undervisningsforløb.
Elever fra i alt 30 klasser fra henholdsvis Tønder Kommune og Kreis Nordfriesland deltager sammen med ca. 50 danske og tyske undervisere i projektet, hvor udgangspunktet er mødet om kunst på tværs af landegrænsen.
Udover at forbedre elevernes tyskkundskaber generelt har projektet navnlig til formål at fremme og udbygge kulturforståelsen gennem fælles projektarbejde og vedvarende kontakt mellem de danske og tyske elever.
Projektets betydning og nyskabende værdi for grænseregionen understreges af, at det støttes økonomisk med Interreg-midler. Initiativtagerne har netop fået besked om, at der er bevilget godt 300.000 kr. fra Kultur- og Netværkspuljen til projektets gennemførelse.
- Det er en fornem anerkendelse og stort skulderklap, at Kulturregion Sønderjylland-Schleswig bakker aktivt op om projektet og støtter det med så stort et beløb, siger formanden for Børn- og Skoleudvalget i Tønder Kommune, Henrik Mehlsen.
Projektet søsættes i begyndelsen af næste skoleår, og første trin bliver en række kreative workshops på Nolde Museet i Seebüll. Her mødes en tysk og en dansk klasse ad gangen for at blive indført i Emil Noldes liv og kunstneriske virke.
Derefter skal eleverne hjemme på deres egne skoler arbejde videre med et billedkunstprojekt, og afsluttende skal de tilsammen 30 projekter udstilles som et fælles grænseoverskridende kunstprojekt. Desuden laves undervisningsmateriale, som bliver tilgængeligt på nettet.
- Ønsket er, at projektet giver de unge indsigt i vores fælles kulturhistorie og åbner elevernes øjne for grænselandets særlige kvaliteter og muligheder. På længere sigt skulle de unge gerne opleve sprogbarrierer og kulturforskelle som mindre væsentlige, så de får mere fokus på handle- og udviklingsmuligheder i grænselandet, siger skolekonsulent Lene Nørgaard fra Tønder Kommune.